dilluns, 30 de novembre del 2020

A més republicà, més independentista.

 


 

Soc independentista però no soc nacionalista, m’explicaré. Perquè soc  independentista? Ara que per edat tinc més passat que futur, soc procliu a analitzar, en la meva vesant social i política, el que he fet i com ho he fet i sempre trobo un comú denominador que m’ha impedit culminar propostes i accions -a part de les meves limitacions personals- xocar amb un marc legal i unes competències econòmiques sempre  llastrades per l'estat espanyol, que no respecta les minories nacionals que te i actua econòmicament de forma extractiva de la perifèria cap al centre. Marcat per un atàvic autoritarisme que exclou qualsevol alternativa de canvi que no sigui cosmètic. Per aconseguir el que vull -benestar i llibertat- necessito un nou estat, república i profundament democràtic, i aquest desig em porta indefugiblement ha constituir la república catalana. Per això estic independentista.




I perquè no soc nacionalista? Doncs no em crec superior a ningú, ni crec que la meva comunitat sigui superior intrínsecament a cap altre comunitat. Perquè quan parlo d’estat espanyol i manifesto que no vull viure sota la seva tutela, no menystinc ni insulto als que es senten espanyols i hi volen viure. Perquè en la meva nació no vull uniformitat, que tothom pensi igual com jo. Perquè sempre he pensat que on tothom pensa igual ningú pensa gaire. Si m’he sentit minoria nacional no respectada vull el màxim respecte per aquells que no se senten independentistes. La casa que vull, el país lliure que desitjo, hi cap tothom.

Per tot això soc republicà. Perquè crec en l’individu, en la seva creativitat, en la seva llibertat i alhora en la seva responsabilitat comunitària. República vol dir comunitat de dones i homes lliures, on ningú es més que ningú. On els dret no es queden en el paper ni s’apliquen arbitràriament. I els deures tels exigeixes i tels exigeixen. És cert que com molts conceptes, el nom no fa la cosa. Però han estat repúbliques les que més si han aproximat a aquest ideals i han estat republicans els que han lluitat per aconseguir-los.

En definitiva com més republicà em sento més independentista soc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada