dissabte, 22 d’agost de 2015

Horitzó 2020 i innovació escolar


En el mon educatiu acostumen sempre a destacar-se les males notícies. Sovint els rànquings d’èxit o fracàs, la lectura sovint es posa èmfasi en el segon, acaparen portades i justifiquen apriorismes ideològics. No és difícil agitar la por de pares i mares i assegurar-los amb diners i segregació l’èxit dels seus fills.


Sempre he treballat a l’escola pública i en soc un ferm defensor, els meus filsl hi ha anat i n’estic content. Però no he menyspreat mai algunes escoles que sense ser públiques tenen afany d’innovació i de servei a la comunitat. D’entre altres, el jesuïtes han estat amatents als canvis i n’és un exemple el model “Horitzó 2020” a Catalunya.

En l’etapa intermèdia, els dos cursos finals de primària i els dos cursos primers d’ESO, amb les ratios ja existents i amb un xic d’esforç han aconseguit tres professors per grup que interactuen a l’aula junts. No és el primer cop que es fa fora de les nostres fronteres, però si que avui i ací és la primera vegada que forma part d’un projecte global.

Recordo que en els primers anys de la “Reforma”, la integral, la de 1990, no aquestes “refometes” incessants que hem tingut aquedts darrers anys, vàrem fer un projecte a ciències socials de primer d’ESO on interactuàvem dos professors a l’aula, en Josep Maria Carbó i jo mateix. Fou més que interesant i fou possible per la complicitat de la junta directiva, però cap més que aquesta, ni inspecció ni el departament li donaren la més mínima importància.

Aquest és el gran mal de confondre burocràcia amb sistema públic, de no promoure la creativitat i l'excel.lència quan es parapeten en l’administració educativa gent que te més en compte el seu estatus personal que el servei públic, no ens estranyi doncs que de forma hipòcrita tants i tants polítics amb responsabilitats no portin els fills a les escoles públiques que teòricament administren. A Finlàndia, els governants, han de portar obligatòriament els seus fills a la pública, serà una casualitat que s’escarrassin tant en el model escolar?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada