Ha estat
una bona noticia el restabliment de la col·laboració
entre el Ministeri de Foment i la Generalitat per a la prestació d’un servei
públic de primera necessitat, com són les rodalies de Catalunya.
Per primera
vegada en 25 anys es modificarà substancialment l’esquema de serveis en l’àmbit
de serveis regionals, cosa que estimularà l’ús del transport públic a les àrees
de Girona, Lleida i Camp de Tarragona. El traspàs de competències de Regionals
i Rodalies sovint criticat pels que ara estan en el govern, farà possible un
increment dels serveis a Catalunya tot i el lamentable context estatal de retallades
sobre Renfe.
Tot i la
manca d’inversions del Ministeri de Foment a les infraestructures i trens de
rodalies i regionals, l’empresa pública Renfe és el principal operador
interurbà de Catalunya en viatgers-quilòmetre. Diàriament posa en circulació
més de 900 trens transportant més de 460.000 persones. Es tracta d’un servei
públic bàsic, més utilitzat diàriament que serveis com la sanitat que requereix un finançament estable.
La xarxa ferroviària
catalana ofereix vies reservades per al transport públic que ressegueixen els principals
nodes comarcals amb les capitals de província. Es cert que a Girona ens deixarem
perdre els carrilets i a la resta de Catalunya els serveis radials dissenyat a
finals dels vuitanta estan subtilitzats.
El nou repte es avançar decididament per aquets camí,
les rodalies, obligar a Renfe a complir el que s’ha pactat i redissenyar la
xarxa futura que com estat ha de garantir un servei públic socialment clau i
econòmicament imprescindible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada