L’agressió
contra l’ús de l’estelada al partit del diumenge a Madrid i la reacció popular que
ha provocat, ha tapat dues resolucions del Parlament de Catalunya, al meu parer,
importants. En positiu, la promoció d’una auditoria ciutadana del deute, i, en
negatiu, el rebuig a la tramitació de la ILP per un nou sistema educatiu. En el
primer cas es fa un avenç per la transparència i l’anàlisi del deute públic que
ens llastra el present i ens dificulta el futur; en el segon cas, s'impedeix, de
moment, un debat necessari, malgrat el desacord que es pugui tenir en alguns dels
seus punts. En la perspectiva d’un Pacte per l’Educació, en el marc del procés
constituent de la República Catalana, caldrà refer pons i fer, el que avui és, un debat imprescindible.
No és fàcil
posar en qüestió el deute de les administracions, ni tants sols obrir la capça,
del com i perquè s’han produït. Una espècie d’Omertà, de llei del silenci, afavoreix que heretis com administració el que
altres puguin haver malbaratat o senzillament robat. El començar el camí de la
seva revisió és un pas, petit encara, però decidit a trencar aquesta llei
imposada on la ciutadania sempre hi surt perdent. Un nou país, s’ha de basar en
la transparència i en l’assumpció de responsabilitats.
L’educació
ha estat des de sempre un camp de batalla ideològic i un instrument sovint de
la manipulació política. La meva tesi doctoral investigava el lligam de la
política i l’educació a l’Espanya del segle XIX. Poques coses han canviat en aquest sentit, a Espanya i a Catalunya, des d’aquell temps. Avui a Catalunya, la llei vigent és
la LEC, aprovada en temps del tripartit. Amb un important consens en el
parlament de l’època però amb molt poc a les aules. La LOMCE del PP ha agreujat
els dèficits de la LEC i ja fa temps que es veu necessària un revisió a fons del
model, cercant el més ampli consens polític i social.
La ILP
presentada era una proposta de part, que ni el MUCE, ni bona part dels sindicats
i moviments de renovació pedagògica no havien promogut, però representava el resultat
d’una mobilització gens menyspreable que tenia al darrera, entre d’altres, el principal
sindicat del professorat a Catalunya, l’USTEC. Al meu parer no es podia tancar
sense debatre una proposta d’aquesta mena, s’hauria d’haver inclòs en un pacte
més ampli per l’educació, admetent-la a tràmit, en la perspectiva d’una nova
llei ja no autonòmica sinó sobirana.
No dono per
tancat el debat, aquest continua present en les aules i en la societat, caldrà ara
obrir ponts de diàleg que permetin una acció inclusiva. No hi haurà república
si aquesta no te l’educació com a primer objectiu!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada