Com cada any
per aquestes dates em toca explicar el franquisme als alumnes de segon de
batxillerat, analitzem fonts de l’època i intento situar a nois i noies d’avui,
en una època remota per a ells, com era la ciutat, Catalunya i Espanya fa 75
anys. Cal cercar la curiositat, l’empatia i els sentiments, cal commoure per a
fer visible el que ha restat invisible i moure’ls a descobrir-ho. Els resultats
sempre em corprenen i em fan optimista respecte al futur, enyoraré aquests
moments quan em jubili.
Fer de
professor m’ha omplert en els bons i els mals moments, m’ha fet tocar de peus a
terra, he compartit vivències amb ulls ingenus, lliures, que m’han esperonat a
ser millor. Sé, per experiència, que ensenyar no és adoctrinar, ho vaig patir
de petit. Ensenyar és educar, es a dir, donar-los els recursos per a entendre’s
millor i entendre el mon que els envolta. No hi ha res millor que veure les espurnes
al ulls del alumne quan entén quelcom i se li desperta la curiositat per saber
més.
El sistema
educatiu es manifestament millorable, en recursos i formació, en estímuls i
responsabilitats, però ha mantingut quelcom que a secundària i a la universitat,
com a mínim, és imprescindible, la llibertat de càtedra. El donar el millor de
tu mateix, fer de la llibertat de pensament acció permanent per a la tolerància
i l’amor al saber.
La història,
el coneixement del passat, no son unes ratlles a memoritzar del llibre de text,
és una recerca permanent que et dona preguntes sempre obertes i t’estimula a cercar
les fonts més heterogènies per a contrastar el que ha succeït, el com i el perquè.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada